Overlijden: 12 tips voor nabestaanden (huurwoning)
Gepubliceerd op woensdag 24 december 2014
Na het overlijden van een naaste komt er veel op u als nabestaanden af. Ondanks alle emoties en het regelen van een waardige uitvaart zult u al snel geconfronteerd worden met allerlei praktische en administratieve zaken. Waar moeten de spullen naar toe en hoe werkt het met het opzeggen en opleveren van de huurwoning? Zomaar wat voorbeelden die op uw pad komen. Onderstaande tips helpen u alvast een beetje op weg in deze moeilijke en hectische periode. Algemeen:
1. Organiseer centraal
Na overlijden moet er veel geregeld worden en komt er dus veel op de nabestaanden af. Om te voorkomen dat zaken worden vergeten of zelfs dubbel worden gedaan is het verstandig de taken goed te verdelen en één persoon verantwoordelijk te maken voor de coördinatie.
2. Neem geen overhaaste beslissingen
Hoewel het begrijpelijk is dat er soms enige haast is (bijvoorbeeld uit kostenoverweging) met het opzeggen van de huur enz. is het verstandig geen overhaaste beslissingen te nemen. Een bankrekening is makkelijk opgezegd maar het is meestal verstandiger deze nog even actief te houden. Bijvoorbeeld i.v.m. de afschrijving van de huur.
Zet alles eerst rustig op papier en zorg dat u overzicht heeft over de te ondernemen acties.
3. Wel of niet aanvaarden erfenis
Een erfenis staat helaas niet altijd gelijk aan een grote som geld en een groot huis. In de praktijk kan het zelfs zo zijn dat het niet verstandig is een erfenis te accepteren. Bijvoorbeeld in verband met (grote) schulden. Ga na wat in uw situatie verstandig is. Op de site van de rijksoverheid kunt u meer lezen over Erven.
4. Is er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten
Een overlijdensrisico verzekering keert onder bepaalde voorwaarden geld uit bij het overlijden. Dit met als doel eventuele nabestaanden te ontlasten bij bijvoobeeld het doorbetalen van de huur/hypotheek. Hierdoor zou het kunnen zijn dat de kosten voor bijvoorbeeld de woningontruiming en herstelwerkzaamheden niet door de nabestaanden opgehoest te hoeven worden. Had de overledene een verzekeringsagent informeer dan daar of er een overlijdensrisicoverzekering was afgesloten en of deze wel of niet gaat uitkeren.
5. Maak een overzicht van alle op te zeggen zaken
Zoals eerder beschreven is het soms verstandig niet overhaast te werk te gaan met het opzeggen van de huur en bankrekeningen. Sommige zaken kunnen echter wel verstandig zijn z.s.m. te beindigen om onnodige kosten te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Abonnement op krant of tijdschrift
- Deelname aan loterijen (Postcodeloterij, Vriendenloterij, Staatsloterij, Lotto enz)
- Telefoon / Internet abonnementen
En verder
- Licht alle maatschappijen waar verzekeringen zijn afgesloten in. Incasseer eventuele verzekeringsuitkeringen.
- Indien er toeslagen worden uitgekeerd zet deze dan stop. Het is vervelend als deze moeten worden terugbetaald. Kijkt u hiervoor op www.toeslagen.nl
6. Bewaar rekeningen
bewaar alle rekeningen van de kosten die in verband met het overlijden zijn gemaakt. deze kunnen voor een groot deel aftrekbaar zijn van de belasting. Vraag advies aan een belastingadviseur of raadpleeg de website van de belastingdienst
7. Post doorsturen
Laat de post van de overedene doorsturen naar een ander adres. Hiermee voorkomt u dat dingen over het hoofd worden gezien of kwijt raken. Hiervoor heeft PostNL een speciale Nabestaandenservice.
Woning
8. Opzeggen van de huur
Het is niet verplicht om direct na overlijden de huur op te zeggen. Hiervoor geldt een wettelijke termijn van zes maanden waarbinnen de huur moet worden opgezegd. Hierbij moet u wel rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Deze periode is niet verplicht!
Vaak zal uit kostenoverweging een snellere beindiging van de huur wenselijk zijn zodat nabestaanden niet aan de huurverplichtingen hoeven te voldoen. Is dit bij u het geval dan staat het u vrij om op ieder moment dat u dat wenst contact op te nemen met de woningbouwvereniging. Zorgt u er voor dat alles op papier komt te staan en bewaar dit goed.
9. Plan een voorinspectie
Let op: Het plannen van een voorinspectiehoeft niet te zeggen dat de huur is opgezegd.
Neem contact op met de woningbouwvereniging en maak een afspraak voor een voorinspectie.
Als nabestaande(n) bent u verantwoordelijk voor het opleveren van de huurwoning aan de woningbouw. Doorgaans geldt dat de woning in de "oorspronkelijke staat" moet worden opgeleverd.
Neemt u hiervoor contact op met de woningbouwvereniging. Deze zal langskomen voor een voorinspectie van de woning.
Tijdens deze voorinspectie zal worden gekeken welke herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden. Aanpassingen als het herplaatsen of verwijderen van tussenwanden, vloeren zullen door de nabestaanden moeten worden gerealiseerd. Dit geldt vaak ook voor tuinen, aangebacht behang, verplaatse stopcontacten etc.
Aan het einde van de voorinspectie krijgt u een overzicht van zaken die voor oplevering van de woning moeten worden hersteld. Meestal krijgt u hierbij ook direct te horen wat de (forse) kosten zijn wanneer de woningbouwvereniging deze werkzaamheden zelf moet uitvoeren.
Bewaar dit overzicht goed. De specialist die namens ontruimofferte.nl bij u lanskomt kan dit overzicht als u dat wilt meenemen in zijn offerte. Doorgaans kan hij dit een stuk voordeliger uitvoeren dan de woningbouwvereniging.
10. Persoonlijke, dierbare en waardevolle spullen veiligstellen
Hoewel emotioneel is het toch raadzaam dit z.s.m. te doen. Niet alleen zal de woning in de meeste gevallen onbeheerd achterblijven (inbrekers lezen ook de rouwadvertenties), maar bovendien is het vanwege eerder genoemde administratieve zaken belangrijk dit soort zaken geordend en centraal te bewaren.
het ontruimen van de woning zal altijd pas plaatsvinden wanneer u aangeeft dat alle waardevolle en persoonlijke zaken/goederen uit de woning zijn gehaald.
11. Meerdere locaties?
Regelmatig komt het voor dat nabestaanden na het ontruimen van de woning worden verast met het bestaan van een kelderbox of (extra gehuurde en volle) garagebox. Informeer bij het plannen van een voorinspectie direct bij de woningbouw vereniging of hier sprake van is.
12. Neem contact op met Ontruimofferte.nl
Om u zo goed mogelijk te kunnen ontlasten en bijstaan in deze periode doet u er goed aan in een zo vroeg mogelijk stadium contact met ons op te nemen. Hiermee voorkomt u onnodige kosten en kunnen wij u zo goed mogelijk van dienst zijn. Onze specialist komt graag geheel kosteloos en vrijblijvend bij u langs om de mogelijkheden met u door te nemen. Neem dus gerust contact met ons op.
Reacties
Bedankt voor je reactie!
Excuses voor de vertraagde reactie.
Je vraag is mij niet geheel duidelijk. Ik zal proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden;
Indien er asbest aanwezig is in een huurwoning en deze asbest is vanuit de oorspronkelijke bouw van de woning zal de verhuurder verantwoordelijk zijn voor de verwijdering hiervan. Het kan niet zo zijn dat een bewoner hiervoor moet opdraaien. Indien de asbest door de bewoner zelf is aangebracht, en dus niet aanwezig was ten tijde van acceptatie van de woning, is de huurder aansprakelijk voor de verwijdering. Doorgaans dient een huurder bij vertrek uit een woning (Of de erven na overlijden) de woning in oorspronkelijke staat achter te laten.
Ik hoop je vraag hier alsnog mee te hebben beantwoord!
Ontruimofferte.nl
48 jaar hebben hun er zelf nog miet maar omgekeken
Bedankt voor je reactie!
In een verzorgingshuis gelden vaak andere voorschriften. De kamer van de overledene is vaak op korte termijn al weer nodig voor een nieuwe bewoner. Op onze website kun je hier onder het kopje "Woningontruiming bij overlijden" meer over lezen.
Ontruimofferte.nl